Upcycling-ul este o parte a procesului de reciclare atunci când, prin procesare, un produs de o calitate inferioară este transformat într-un alt produs de o calitate mai mare. Cealaltă componentă a procesului de reciclare este downcycling-ul când un produs utilizat este transformat în materie primă, de exemplu prin măcinarea sticlei.

Glăjăria Mediaș, o mică afacere de familie, tată și fiu, este singura inițiativă ce continuă lunga tradiție locală a fabricării sticlei în Mediaș și printre puținele ateliere de sticlărie din țară. Pe lângă sticlăria artizanală, atelierul este specializat în upcycling, reciclarea creativă a sticlelor utilizate, din care creează pahare și alte obiecte care ajung la clienți din România și întreaga Europa.

Horațiu Oltean, 32 de ani, a fondat în 2016, împreună cu tatăl său, atelierul de sticlarie Glăjăria Mediaș.

“În 2015 s-a închis fosta fabrică de sticlă Vitrometan, am participat la licitații și am cumpărat utilaje: scule, matrițe, cuptor pentru producția de sticlărie. Inițial ideea era să producem sticlărie nouă, suflată din cuptor, dar având toate utilajele de prelucrare a sticlei, am început, din joacă mai mult, să facem produse reciclate din sticle colectate de la restaurante, baruri, persoane.”, rememorează Horațiu istoria micului atelier de familie.

Ceea ce a fost la început o joacă s-a transformat în timp în mare parte a business-ului, fiindcă produsele realizate prin upcycling au avut un impact bun, au prins, iar atelierul a început să aibă clienți. Au fost gândite tot mai multe produse, diverse feluri în care pot fi folosite sticlele utilizate, de la pahare și candele, la jardiniere și vaze, cam toate produsele de utilitate din sticlă.

Producția a atelierului este acum împărțită în două direcții, una fiind realizarea de obiecte din sticlă reciclată prin brandul Stycle. Cealaltă direcție este producția de sticlărie nouă, adică sticlă suflată în cuptor sau sticlă prelucrată din tub și baghetă. Produsele acestea sunt comercializate sub numele de Transilvania Glass.

Clienții gamei Stycle sunt în mare parte din industria HoReCa, baruri, restaurante, cafenele, pensiuni care utilizează paharele și produsele realizate la Mediaș, dar atelierul are și clienți care toarnă lumânări parfumate în paharele upcycled. Cea mai mare parte a producției merge la export, principalele piețe fiind Austria și Germania, dar cei din Mediaș au vândut și în Anglia, Italia ș.a, și au și mulți clienți în România.

“Cred că cel mai mare impact pe care îl avem noi este continuarea tradiției fabricării sticlei în oraș. Mediaș a avut o istorie în domeniul fabricării sticlei, fabrica Vitrometan fondată în 1922. Momentan suntem singurii care mai produc sticlă în Mediaș, deci păstrăm această tradiție. Orașul este strâns legat de producția de sticlărie, avem cel mai mare cartier al orașului care poartă numele fostei fabrici de sticlă, cartierul Vitrometan. În Mediaș există Strada Sticlei, Strada Sticlarilor, Strada Șlefuitorilor, Gravorilor, Strada Cristalului. Deci această tradiție este destul de înrădăcinată în istoria orașului.”, spune Horațiu.

Un alt impact al atelierului este și faptul că produsele lor sunt comercializate în străinătate ca fiind produse în România, produse în Mediaș, și în acest fel oamenii aud de oraș. De asemenea, pe lângă faptul că angajează oameni, asigură locuri de muncă și plătesc taxe la nivel local, atelierul are colaborări și cu alte firme din Mediaș, generând astfel dezvoltare pe orizontală.

Foto: Sebastian Florian / Made Local